Hoofdpijn/duizeligheid

Hoofdpijn en duizeligheidsklachten kunnen veel verschillende oorzaken hebben.

Van een aantal soorten hoofdpijn: spierspanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn (hoofdpijn vanuit de nek) is bekend dat behandeling met fysio- of manuele therapie een gunstig effect kan hebben.

Ook duizeligheidsklachten zijn in een aantal gevallen goed te behandelen door de fysio- of manueel therapeut. Dit is het geval wanneer het gaat om cervicogene duizeligheid (duizeligheid vanuit de nek) en BPPD (draaiduizeligheid door een stoornis van het evenwichtsorgaan).

Bij Fysiocentrum Wouter Oomen wordt er onderzocht of uw hoofdpijn of duizeligheidsklachten vallen onder de soorten die goed te behandelen zijn met fysio- of manuele therapie.

Wanneer de hoofdpijn of duizeligheid vanuit de nek komt, zal de behandeling gericht zijn op oefeningen van de nek, gecombineerd met adviezen over hoe om te gaan met de de klachten. In sommige gevallen kan het zijn dat de bewegelijkheid van de wervels beperkt is en kan er gebruik worden gemaakt van mobilisatie- of manipulatie technieken.

BPPD is een stoornis van het evenwichtsorgaan, waarbij er gruis (kristalletjes) in de kanaaltjes van het evenwichtsorgaan zit. Dit veroorzaakt kortdurende episodes van draaiduizeligheid en komt meestal voor bij (snelle) verandering van houding en met name bij draaibewegingen van het hoofd.

BPPD kan in de meeste gevallen behandeld worden door het uitvoeren van de Epley manoeuvre. Dit zijn een aantal bewegingen die in de praktijk, onder begeleiding van de fysiotherapeut worden uitgevoerd. In de meeste gevallen verdwijnen de duizeligheidsklachten na 1 a 2 keer behandelen.

E-mailen
Bellen